Опис досвіду

Прийнята Декларація про державний суверенітет України, Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті, Закон України про дошкільну освіту та загальні тенденції розвитку суспільства визначили нагальну потребу перебудови роботи усієї системи українського дошкілля. Лише природовідповідний, дитинцентричний, вільний та творчий розвиток дитини в дошкільному віці дасть змогу їй реалізуватися у складному і багатогранному сучасному світі. Завданням дошкільної педагогіки є активна соціалізація дитини, турбота про її фізичний та психічний розвиток, формування її як особистості. У цьому руслі, звісно, актуальним є питання інтелектуального розвитку дошкільників. Адже дошкільний заклад – це перша організаційна та науково обґрунтована ланка системи освіти, де згідно з науковою методологією дитину послідовно готують до навчально-виховного процесу в рамках школи чи іншого закладу освіти. Позиція педагогів нашого дошкільного закладу суголосна із позиціями тих вчених – педагогів, психологів, філософів, які стверджують, що дитинство – це не підготовка до майбутнього дорослого життя, а, власне, повноцінне життя. У дошкільному віці дитина засвоює основи знань про навколишній світ, взаємини людей, про зовнішні якості, внутрішні, суттєві зв'язки предметів. Старші дошкільники виявляють здатність до первинних форм умовисновків і узагальнень. У них формуються такі важливі якості, як активність мислення, допитливість та ін. Важливими напрямами інтелектуального розвитку дошкільників, крім розвитку ерудиції, формування світогляду, оволодіння системою наукових і прикладних знань, досвіду пізнавальної діяльності, здатності до прийняття нетрадиційних рішень, що загалом характеризують інтелект людини, є формування емоційно-ціннісного ставлення до навколишнього світу, до себе, а також розвиток пізнавальних інтересів, потреби у самоосвіті. Основи цих важливих складових особистісного й інтелектуального розвитку закладаються у дошкільному віці. Саме тому педагогічний колектив нашої установи відчув потребу більш поглиблено зайнятися проблемою використання інноваційних технологій в роботі над розвитком інтелектуальних здібностей дітей дошкільного віку. Особливо зацікавилася цією проблемою вихователь Тихоліз А.О. На протязі 1 року вивчалася  роботи з даної проблеми. Реалізацію поставлених завдань  почала із самоосвіти, оскільки сучасне життя спонукає до урізноманітнення та оновлення методів та форм роботи з дітьми. Вона опрацювала багато методичної літератури. Постійно цікавлюся сучасними розробками науковців, досвідом роботи практиків з розвитку у дітей дошкільного віку інтелектуальних здібностей. Працюючи з дітьми, я зрозуміла, що на сучасному етапі дошкільного виховання є недостатнім дати дітям певні знання, треба навчити малюків вчитися, розвивати творчі здібності. Керуючись основними державними документами, які націлюють педагогів, на те, що одним з головних завдань дошкільної освіти є всебічний розвиток особистості, я вирішила поглиблено працювати над розвитком уяви, мислення, пам'яті, розумових здібностей малюків (при цьому, звичайно, враховувала і вікові відмінності дітей). З цією метою у своїй роботі я постійно використовує інноваційні педагогічні технології: теорію розв'язування винахідницьких завдань (ТРВЗ), елементи методики О.Гайштута, Барташнікових, В.Едігея, Л.Шевцової. А останнім часом її зацікавила ейдетика, яка сприяє розвитку пам'яті, уяви, творчого образного мислення. У здійсненні активізації розумової діяльності я використовую загальновідомі прийоми: ребуси, кросворди, логічні завдання. Згадані методики, розраховані здебільшого на роботу з дітьми 5-7 років, але працюючи з дітьми молодшого віку, педагог намагалася підібрати завдання і для них: частково спрощуючи, щоб було доступно і зрозуміло малятам. Так, знайомлячи дітей молодшої групи з порами року, їх сезонними змінами, явищами в природі, я часто використовувала природній матеріал — листя, шишки, каштани, квіти, сніг, воду, лід та інше у вправах з ейдетики, що допомагало малюкам краще запам'ятати і уявити явища природи та зміни в ній. На заняттях з математики, вивчаючи геометричні фігури, явикористовує також прийоми ейдетики, елементи методики О.Гайштута в таких дидактичних іграх та вправах, як: "Вкажи доріжку", "Про що ти подумав?", "Знайди схоже" тощо (додаток 13). При вивченні цифр і букв знову ж таки ейдетика стає в нагоді: діти уявляють себе цифрою чи буквою, підбирають на що вони схожі, зображують їх, що допомагає малюкам легко і швидко запам'ятати новий матеріал. За допомогою ейдетики діти навчились творчо мислити, швидше і легше запам'ятовувати нові слова, тексти, вірші, цифри та букви. В роботі по розвитку асоціативного мислення малюків, тренування пам'яті вихователь використовує тактильні, предметні, колірні, звукові, смакові, нюхові асоціації (додаток 1). Це допомагає малюкам досліджувати навколишній світ, які тільки того й прагнуть: подивитися, понюхати, перевірити на міцність, спробувати на смак. Також дошкільнятам особливо подобається робота з друдлами, загадками, головоломками, малюнками, адже про них неможливо чітко сказати, що це таке (додаток 2). Невизначеність друдлів дає малятам простір для асоціативних образів, пов'язаних з будь-якою сферою навколишньої реальності. Завдяки такій роботі діти навчились доводити і обґрунтовувати свою думку, що викликає, насамперед, мовленнєву активність. Використовуючи друдли на заняттях мовленнєвого та математичного спрямування, а також у різних сферах життєдіяльності дітей упродовж дня, вихователь помітила відчутні результати у розвитку в дітей асоціативного і критичного мислення, творчої уяви та пам'яті. Пам'ять називають вхідними воротами інтелекту, тому її слід постійно розвивати. Метод послідовного асоціативного мислення є одним з найдієвіших ейдетичних прийомів для роботи з дітками, починаючи вже навіть з молодшого віку. Дітям даної групи дуже добре вдається придумувати цікаві історії, казки, використовуючи іграшки чи предметні картинки; викладати і запам'ятовувати їх в певній заданій вихователем послідовності (додаток 3). У здійсненні активізації розумової діяльності елементи інноваційних технологій Єлизавета Миколаївна використовує не тільки під час організованої навчальної діяльності, але й протягом всього дня. Особливо ефектною є ця робота під час індивідуальних занять. Спираючись на основні методи цих теорій, педагог сама виготовляє ребуси, лабіринти, за допомогою яких діти розв'язують нестандартні, нетипові, пошукові, творчі завдання, що спрямовані на розвиток їхніх основних інтелектуальних здібностей: вміння аналізувати, розмірковувати, шукати і робити висновки. Проблема використання інноваційних технологій в роботі над розвитком інтелектуальних здібностей дітей дошкільного віку зацікавила педагогів закладу. Саме тому япровела для колег відкриті перегляди занять на теми: "Допоможи Колобкові" – з використанням елементів методики О.Гайштута та Л.Шелестової (додаток 4), "Дитсадок - веселий дім" – з використанням елементів методики О.Гайштута та ейдетики (додаток 5), "Складання описових розповідей за допомогою схеми" (додаток 6), "Складання казки за схемою" (додаток 7), "Мова наша – солов'їна" (додаток 8) та інші. З метою ознайомлення колег з досвідом роботи з даної проблеми Єлизавета Миколаївна ділилася на педрадах інформацією на теми: "Використання методики О.Гайштута у навчально-виховному процесі" (додаток 9); "Інноваційні технології з формування елементарних математичних уявлень" (додаток 10); проводила консультацію "Інноваційні технології в роботі над розвитком інтелектуальних здібностей дітей дошкільного віку" (додаток 11); подавала матеріали з досвіду роботи для друку в газетах «Крайова освіта», «Освіта Буковини», «Дитячий садок» . Також вихователь брала активну участь у виступі під час проведення семінару на тему: "Ейдетика – як одна із сучасних педагогічних технологій дошкільної освіти" (додаток 12) Для забезпечення інтелектуального розвитку дітей необхідно постійно працювати з дитиною, тренувати її пам'ять, збагачувати уяву. Тому я поділилася своїм досвідом з батьками: запропонувала ряд ейдетичних вправ та прийомів, які можна використовувати в домашніх умовах, під час відпочинку на природі. Інформація з даного питання постійно висвітлюється у батьківському куточку («Невичерпний потенціал», «Виховання творчої особистості», «Вчимося бути розумними»). З метою зацікавлення батьків даною проблемою педагог неодноразово брала участь у зйомках телепередачі для батьків "Моє сонечко", яка виходить на ТРК «Буковина» (додаток 13). Показником результативності роботи Єлизавети Миколаївни з даної проблеми є достатньо високий рівень розвитку пізнавальних психічних процесів дітей, про що свідчить моніторинг психологічного дослідження рівня розвитку пізнавальних психічних процесів дітей даної групи. Відповідно віку у них добре розвинута довільна увага, зосередженість, довільне запам'ятовування та пригадування. У дітей на достатньому рівні розвинуто уміння орієнтуватися в звуковій дійсності мови, більшість із них вміть спостерігати та виділяти істотні ознаки предметів. Педагогом в групі створено сприятливі умови для повноцінного розвитку дошкільнят.
одаток 

Конспект заняття з використанням елементів ейдетики та методики О. Гайштута у молодшій групі «Дитсадок - веселий дім» 
 Програмовий зміст: Розвивати мовно-руховий апарат, застосовуючи різноманітні імітаційні вправи. Розвивати мовленнєву компетентність , образне та логічне мислення. Виховувати дружні стосунки між дітьми. Формувати уміння висловлювати своє ставлення до дитячого садка. Вчити дітей складати короткі розповіді за сюжетами - фотоколажу (за допомогою вихователя). Матеріал : тактильні картки, друдли, фото дошкільного закладу та діяльності дітей протягом дня у закладі, дидактичні ігри «Знайди доріжку», «Зайва смужка» (за Гайштутом). 
Хід заняття: Діти стоять в колі взявшись за руки, вітаються і посміхаються один одному: З піснею про сонечко Іду я в дитсадок, А прийду в дитячий сад Привітаюсь до малят: - Добрий ранок! Добрий день! - Ось з таким гарним настроєм ми сьогодні з вами розпочнемо наш день. Сідайте на стільчики і послухайте, про що я хочу з вами поговорити. А про що саме , ви дізнаєтесь, як відгадаєте загадку від Оленки. Ми сьогодні на занятті Для усіх гостей і ляльок Постараємось розповісти Про дитячий наш ...(садок). - Так, кожного ранку ваші батьки йдуть на роботу, а ви - в дитячий садок. Тут вас зустрічають привітні вихователі, ваші друзі. По дорозі до садка вам приходиться переходити дорогу, а там стоїть світлофор, пригадайте якими кольорами світяться лампочки у світлофора? - А скажіть, на яке світло можна переходити вулицю? - Отже, я пропоную погратися в гру «Перейди дорогу». Але ця дорога буде незвичайна, вона буде складатися з різних геометричних фігур. (Вихователь звертає увагу дітей на килимок, на якому розміщені різнокольорові геометричні фігури). - Якого кольору кружечки? - Червоного. - Як ви гадаєте, можна нам по них йти? - Ні. - А якого кольору квадратики? - Жовтого. - А по квадратиках можна йти? - Ні. - А якого кольору трикутники? - Зеленого. - Як ви гадаєте, можна нам по них йти? - Так. - Отже по яких фігурах ми будемо йти? - По трикутниках, тому що вони зеленого кольору. (діти йдуть по доріжці з дому до садках) (За О.Гайштутом). Раптом чути стук у двері. - Хто там? Заходьте. (Заходить песик Бїмчик.) - Добрий день малята! Ой, а куди це я потрапив? - Добрий день, це дитячий садок. - А що це ще за садок? Це там, де яблука та груші ви збираєте? - Та ні, це не той садок, про який ти думаєш. Ось послухай, діти тобі зараз все пояснять. Сідай. - Дітки, що ж таке дитячий садок? - Це такий будинок, куди ходять діти. - Так, це ось такий будинок ( вихователь виставляє фото дитячого садка на дошку). - А чим займаються діти в дитячому садку? Діти розповідають, що граються, вчать букви, вчаться малювати, співати, танцювати, займаються фізкультурою, сплять, їдять (в цей час виставляється фото із життя дітей). - Діти, а хто хоче, ще раз розповісти про наше життя в садку (використовуючи фотокартки). Розповіді дітей. - Бімчику, ми з дітками ще дуже полюбляємо гуляти, гратися на вулиці, годувати пташок, спостерігати за тваринками. - Діти, пригадайте, які пташки прилітають на наш майданчик? Чим ми їх годуємо? - Пригадайте, як вдячні пташки нам співають: - Як голуби: (гуль-гуль-гуль). - А горобчики (цвірінь-цвірінь). - А ворони (кар-кар-кар). - А синички (ців-ців-ців). - А сорока (скре-ке-ке). Бімчик радіє з діткам та просить їх погратися з ним. - Ой, як у вас цікаво, я теж хочу з вами погратися. - Дітки із задоволенням з тобою пограються. Я пропоную погратися в гру «Сидить Галя на пеньку». (Діти обирають лічилкою «Галю», проводиться гра на закріплення імен дітей, впізнавання їх за голосом, управляються в тембрі голосу: тихо-голосно). - А ще наші дітки дуже люблять гратися в цікаві ігри, ось такі як гра «Зайва смужка». - Я ще хочу з вами погратись. - Ось в мої торбинці є різні речі. - А як з ними гратись.... (Бімчик виймає - цвях і показує дітям). - Дітки, а що ви подумали, коли побачили цвях ? (діти відповідають обґрунтовано свої думки) - Діти, а чи можна гратися цвяхом? - Ні. ( Бімчик виймає по черзі друдли, тактильні картки). Робота з картками: діти доторкаються до тактильних карток і розповідають про свої відчуття, думки, обґрунтовуючи їх. - Ой, як у вас цікаво, мені дуже сподобався ваш садочок. - Так, у нас дуже цікаво, діти люблять свій садочок, навіть знають віршик про нього ( дитина читає вірш про садок). Бімчик дякує та прощається з дітками. Вихователь, підбиваючи підсумок, опитує дітей чим їм сподобався сьогоднішній день в садочку, що найбільше сподобалось робити, в які ігри грати . Звертає увагу на похмуру дитину, запитуючи чи не важко їй було виконувати завдання з друдлами, з тактильними картками. Опитує дітей чим би діти хотіли зайнятися завтра, в які ігри пограти, кого очікують в гості. - А для наших гостей ми прочитаємо нашу улюблену речівку, яка нас бадьорить та яку ми використовуємо під час прогулянок. І дівчатка і хлоп'ятка Тут зібралися ураз. І життя у нас в садочку Кожен день, Ну просто, КЛАС!


Немає коментарів:

Дописати коментар